Bakerse cyste | Wat is het? Hoe kom je er vanaf?

Een Bakerse cyste is een holte in de knie gevuld met gewrichtsvocht.  Het is een zachte knobbel in de knieholte. Een bakerse cyste is vaak niet meer dan een zakje gevuld met gewrichtsvloeistof. Deze cyste komt vaak voor wanneer het gewricht (intra-articulair) beschadigd is. Een bakerse cyste duid in bijna alle gevallen op gewrichtsschade. Orthopedische onderzoek is veelal gericht op het achterhalen welke structuur de schade veroorzaakt.

De behandeling van een bakerse cyste is vooral gericht op het behandelen van het onderliggende probleem. De cyste is namelijk een gevolg op een onderliggende pathologie.
Als je de onderliggende pathologie niet behandelt is er een grote kans dat de cyste terugkomt. In zeldzame gevallen komt het voor dat de cyste druk uitoefent op bloedvaten of zenuwen in de knieholte. Een gescheurde cyste kan erg pijnlijk zijn. Een goed fysiotherapeutisch onderzoek is van groot belang.

[caption id="attachment_205208" align="aligncenter" width="200"]bakerse cyste bakerse cyste[/caption]

Wat gebeurt er precies?

Een cyste wordt gevormd als het gewrichtskapsel te veel vloeistof aanmaakt. De extra vloeistof lekt door het gewrichtskapsel of wordt hierdoor geperst en vormt dan een cyste. De cyste steekt vaak uit aan de achterzijde van de knie tussen twee spieren door. Als de cyste scheurt, kan het pijn en zwelling veroorzaken in de kuit. Een gescheurde cyste is belangrijk omdat de symptomen erg lijken op veel serieuzer probleem namelijk thrombophlebitis. Het is daarom belangrijk dat er goed onderzocht wordt wat de oorzaak is van de zwelling en pijn in de kuit.

Symptomen

De symptomen die veroorzaakt worden door een cyste zijn normaal gesproken erg mild. Er is een kloppend gevoel of de plek is gevoelig bij trainen. Er kan een licht gevoel van instabiliteit zijn. Soms wordt de pijn veroorzaakt door de onderliggende oorzaak van de cyste, zoals artrose of een mechanisch probleem in de knie. Samen met deze symptomen kunt ook een bobbel in de knieholte voelen . Alles wat zwelling veroorzaak van de knie, zorgt er voor dat de cyste groter wordt. Het is normaal voor een Baker's cyste om te variëren van grootte.