Artrose | Wat is het? Wat kun je eraan doen?

Artrose is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten, ook wel ‘gewrichtsslijtage’ genoemd. Artrose kan veel klachten geven, zoals pijn en stijfheid. Om te zorgen dat een gewricht soepel kan bewegen, zijn de botuiteinden bekleed met een dikke laag veerkrachtig weefsel; het kraakbeen. Bovendien bevat het gewricht vloeistof (synoviale vloeistof) die de botuiteinden ‘smeert’ en helpt bij het opvangen van schokken.

artrose

Artrose is vooral een verslechtering van de kwaliteit van het kraakbeen. Het verminderen van de kwaliteit zal ervoor zorgen dat het kraakbeen ook in hoeveelheid afneemt. De klap van de botten die tegen elkaar aankomen wordt door dit proces minder goed opgevangen. Het resultaat is vooral veel pijn. Kraakbeen hebben we op elke gewrichtsoppervlak. Artrose komt daarin vooral voor in de gewrichten die we in het dagelijkse leven veel gebruiken o.a. de knieën, schouders, nek en heupen. Als je andere gewrichten meer dan normaal gebruikt, dan vergroot ook in dat gewricht de kans op artrose.

De kans op artrose neemt doe door de aanwezigheid van deze factoren:
  • chronische belasting; door een bepaalde lichaamshouding of werkhouding
  • de bouw van een gewricht
  • aanleg/erfelijkheid
  • ontstekingsreactie van het lichaam, deze versnelt de afbraak van het gewrichtskraakbeen

Wat zijn de symptomen

Bij beginnende artrose is vooral het bewegen van een gewricht pijnlijk. In een later stadium zijn gewrichten vaak stijver en ontstaat er ook pijn in rust. Artrose kenmerkt zich vooral door;
  • pijn tijdens beweging
  • startstijfheid, vooral na periode van bewegingloosheid, zoals ’s morgens (startpijn)
  • krakend geluid/gevoel
  • bewegingsbeperking
  • standsverandering
  • vochtophoping (hydrops) in het gewricht

Bij artrose van de handen ontstaan vaak verdikkingen in de gewrichten aan de basis van de vingers en tussen de vingerkootjes. Daarbij zijn de basisgewrichten van de duim vaak het ergst aangetast. Door de pijn wordt de duim minder gebruikt.

Wat kun je eraan doen?

Een specifieke voor artrose bestaat (nog) niet.
 Er is namelijk geen enkele behandeling die dit afbraakproces van het kraakbeen tegen gaat. Daarom is de behandeling gericht op het verlichten van pijn en het behouden van functie.
Dit kan door middel van diverse niet-operatieve behandelmethoden. Indien dit niet voldoende resultaat oplevert kan er besloten worden het gewricht te vervangen door een prothese.

Beweging

Als de aangedane gewrichten niet bewogen worden, worden ze alleen maar stijver en pijnlijker. Bovendien kan atrose van de betrokken spieren ontstaan. Daarom is het belangrijk om in beweging te blijven. De beweging moet de gewrichten niet te veel belasten. Bij ernstige stijfheid, bewegingsbeperking of spieratrose kan oefentherapie Cesar, Mensendieck of fysiotherapie zinvol zijn, waarbij de nadruk zal liggen op bewegingstherapie.