Enkel onsteking / synovitis

Wat is het?

Er is sprake van enkel ontsteking/synovitis wanneer de vloeistof, dat zich in  het gewrichtskapsel (=synovia) bevindt, ontstoken is. Deze ontsteking geeft pijn, zwelling en stijfheid van het gewricht.

Hoe herken je het?

Dit is meestal het gevolg van een enkel verzwikking/verstuiking (=trauma) en komt veel voor bij mensen die na een letsel te snel te zwaar belasten. Deze aandoening kan ook het gevolg zijn van overbelasting, zoals langdurig wandelen of rennen op een oneffen ondergrond etc. De klachten zijn meestal aan de voorkant of de zijkant van de enkel. In sommige gevallen kan de pijn ook aan de achterzijde gelokaliseerd zijn. Symptomen kunnen plotseling na een trauma of langzaam/gradueel ontstaan. Meestal is het een gevolg van een verzwikking die niet volledig herstelt en waarbij er langdurig klachten (zwelling, stijfheid en pijn bij belasting) aanwezig zijn. De klachten zijn meestal heviger in de ochtend of tijdens rust NA een activiteit.  De klachten verminderen als het gewricht door activiteit is opgewarmd. De klachten kunnen worden uitgelokt door wandelen of rennen, voornamelijk op oneffen oppervlakte of heuvels. Ook kan de enkel (hevig) gezwollen zijn en pijnlijk bij palpatie/aanraking.

Hoe wordt het behandeld?

De behandeling bevat onder andere het vaststellen en corrigeren van verschillende factoren die mogelijk hebben bijgedragen aan het ontstaan van dit verschijnsel. Men dient voldoende rust te nemen totdat de symptomen zijn verdwenen. Het toepassen van medical tape, easytaping of een brace kan helpen. Deze tijdelijke stabilisatie en vermindering van de belasting kan het lichaam de rust geven die het nodig heeft om het herstelproces in gang te zetten en zo kan men meer schade voorkomen.